Drobné promluvy či rozhovory Ramany Mahárišiho, přeložené z různých zdrojů.
Ať je prostředek či způsob jakýkoli, cílem zůstává zničení pocitu „já“ a „mé“. Protože oba pocity jsou na sobě vzájemně závislé, zničení jednoho z nich způsobí i zánik druhého. Chceme-li dosáhnout stavu Ticha, který je nad myšlenkami i slovy, pak plně dostačuje cesta poznání, která odstraňuje pocit „já“ nebo cesta oddanosti k Bohu, která ničí pocit „mé“. Proto není pochyb, že závěr obou cest je jeden a tentýž.
Otázka: Je stav „být tichý“ stavem vyžadujícím úsilí nebo je stavem bez úsilí?
Ramana: Nejedná se o stav, který se dosahuje netečností, nedbalostí či bez úsilí. Všechny světské aktivity, které se obecně označují jako úsilí, jsou vykonávány pomocí určité části mysli, ovšem s občasnými přerušeními. Ale čiré spojení s pravým Já – Self neboli přebývání ve vnitřním Tichu, je intenzivní aktivitou, do které je zapojena celá mysl, bez jakéhokoli přerušování.
Prárabdha karman (karman, který mý být odžit v tomto vtělení) se týká pouze mysli, která je orientována ven. Ten, kdo hledá své skutečné, pravé Já, ten se nezalekne žádných překážek.
Otázka: Jak může má mysl zůstávat tichá, když ji musím užívat více než ostatní lidé. Chci odejít do samoty a opustit svoji ředitelskou funkci.
Ramana: Ne, zůstaňte tam, kde jste a pokračujte ve své práci. Co je onen spodní proud, který oživuje mysl a umožňuje vám práci vykonávat? Je to pravé Já. To je pravý zdroj vaší aktivity. Když pracujete, buďte si ho vědom, nezapomínejte na něj a z pozadí mysli onen proud pozorujte. Chcete-li to dokázat, nespěchejte, držte se svého tempa. Zatímco pracujete, udržujte svoji pozornost bděle u své podstaty a vyhýbejte se chvatu, který způsobuje vaše zapomínání. Buďte rozvážný a opatrný. Meditujte, abyste uklidnil svoji mysl a aby si uvědomovala svůj vztah k pravému Já, které ji podporuje. Nepředstavujte si, že jste to vy, kdo pracuje. Myslete na to, že základem toho je proud, který to vykonává. Ztotožňujte se s oním proudem. Pracujte beze spěchu a usebraně a vaše práce či služba vám nebude na překážku.
Považujeme-li se za konajícího, musíme sklízet plody svého konáni. Ale ptáme-li se „kdo je konající?“ a prožíváme-li Střed Sám, představa „jsem konající" mizí se všemi jejími karmickými plody – a to je stav věčné svobody.